Lämna sidan close
Vi söker samordnare till Uppsala tjej- och transjour!
Illustration: En megafon som det kommer en pratbubbla utifrån. Inuti pratbubblan finns ett hjärta och tre blixtar

Vi söker samordnare till Uppsala tjej- och transjour!

Sista ansökningsdag är 7 april. Intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vänta därför inte med din ansökan!

Uppsala tjej- och transjour är en partipolitiskt och religiöst obunden feministisk förening. Vi jobbar för jämställdhet, jämlikhet, syskonskap och systerskap. Jouren erbjuder alla tjejer (cis och trans) och unga transpersoner oavsett könsidentitet i åldrarna 10-25 år samtalsstöd och pepp. Stödet sker främst online genom chatt och mejl men vi erbjuder även de stödsökande personliga träffar och stöd/medföljning i kontakt med myndigheter, polis och ungdomsmottagning. Utöver stödverksamheten jobbar vi även förebyggande och opinionsbildande för att synliggöra, förändra och öka medvetenheten om tjejers och unga transpersoners situation.

Vi genomför drygt 1000 stödåtgärder per år, de tre vanligaste temana är psykisk ohälsa, utsatthet för våld och relationsfrågor.

Utöver tjänsten som samordnare har Uppsala tjej- och transjour även en heltidsanställd informatör som blir din kollega. Informatören arbetar främst med vår förebyggande och utåtriktade verksamhet. Jouren har cirka 30-40 aktiva volontärer som arbetar med stödverksamheten, antalet varierar över året.

Som samordnare för Uppsala tjej- och transjours verksamhet arbetar du främst med jourens stödverksamhet. Din främsta arbetsuppgift blir att samordna och utveckla det stöd som jouren erbjuder stödsökande, för att främja god psykisk hälsa bland tjejer och unga transpersoner. Du kommer främst att arbeta administrativt med stödet, men även praktiskt. Rollen som samordnare är en bred roll, du kommer utöver din främsta arbetsuppgift, tillsammans med din kollega se till att verksamheten fungerar bra och utvecklas genom exempelvis administrativa uppgifter, nätverkande, evenemangsplanering samt genom att se till att jouren är synlig för målgruppen.

Arbetsuppgifter:

  • Samordna stödverksamheten genom bland annat schemaläggning, rekrytering, utbildning, fortbildning och handledning av och med våra volontärer.
  • Utveckla stödverksamheten för att förbättra stödet och främja god psykisk hälsa bland målgruppen. Detta kan exempelvis handla om nya/förändrade stödfunktioner eller utveckla vår bemötandemodell med ny kunskap.
  • Bidragsansökningar och återrapporter till beviljade bidrag.
  • Förbereda, delta på och protokollföra jourens medlemsmöten som sker varannan onsdagskväll mellan 18-20. Förbereda och delta på vartannat styrelsemöte som oftast sker en vardagskväll en gång per månad. Mötena har uppehåll över sommaren och vid årsskiftet.
  • Nätverka och samverka med andra organisationer och samhällsinstanser som arbetar med våra frågor och vår målgrupp. Lyfta vår målgrupps perspektiv i dessa sammankomster. Detta kan även innebära muntliga presentationer om vår verksamhet eller föreläsningar på ett efterfrågat tema.
  • Genomföra stödsamtal med stödsökande i form av personliga träffar. Detta är en liten del av arbetet som sker vid efterfrågan.
  • Tillsammans med din kollega sköta våra sociala medier, planera och marknadsföra våra evenemang och delta i media (intervjuer i radio, tidningar, TV).
  • Utföra administrativa uppgifter såsom att hålla våra register uppdaterade, ekonomiavstämningar och enklare ekonomiadministration, skriva verksamhetsplan och verksamhetsberättelse. Mycket av det administrativa arbetet görs i samarbete med din kollega.
  • Sköta jourens digitala verktyg såsom vår hemsida, vårt chattverktyg, statistikformulär, våra mejladresser, vårt intranät (Google Drive) och Google AdGrants.

Kvalifikationer för tjänsten

  • Eftergymnasial utbildning: socionom, socialt arbete, genusvetenskap eller motsvarande utbildning och/eller erfarenhet som kan anses likvärdig/relevant.
  • Erfarenhet av verksamhetssamordning, projektledning eller verksamhetsansvar.
  • Erfarenhet av att hålla stödsamtal och kunskap om metoder för bemötande.
  • Kunna ta stort eget ansvar för ditt arbete och leda dig själv i arbetsuppgifter.

Övriga kvalifikationer

Meriterande

  • Tidigare arbete eller långvarigt engagemang inom ideell organisation, gärna tjej-, trans- eller ungdomsjour eller annan ungdomsverksamhet.
  • Erfarenhet av att skriva bidragsansökningar och rapporter.

Villkor för tjänsten

  • Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
  • Tillträde så snart som möjligt, dock tidigast 9 april.
  • Tjänsten är på heltid och målstyrd arbetstid tillämpas. Riktmärket för den målstyrda arbetstiden är 30 timmars arbetsvecka.
  • Arbetet är huvudsakligen förlagt dagtid, men kvällar och helger förekommer.
  • Tjänsten är placerad på Uppsala tjej- och transjours kontor i centrala Uppsala. Större delen av arbetet ska genomföras från kontoret, men viss möjlighet till arbete på distans finns.
  • Uppsala tjej- och transjour har kollektivavtal vilket bland annat innebär 28 semesterdagar per år.
  • Din arbetsgivare är Uppsala tjej- och transjours ideella styrelse, vilket innebär att du som anställd får ta stort eget ansvar. Arbetsledningen sker främst utifrån jourens verksamhetsplan (som beslutas på årsmötet) och genom beslut på medlemsmöten och styrelsemöten.
  • Lön enligt överenskommelse.

Om ansökningsprocessen

Sista ansökningsdag är 7 april. Intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vänta därför inte med din ansökan!

Viktigt att veta: Alla som kallas till intervju ska kunna visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister. Vi vill säkerställa att alla som arbetar på jouren inte är dömda för sexualbrott eller andra grova våldsbrott. Beställ gärna ditt utdrag redan nu då polisen har viss handläggningstid.

Ansökan sker endast genom att fylla i detta formulär. Vi är intresserade av dina kompetenser och meriter oavsett om de kommit till genom en högskoleutbildning eller genom jobb eller ideellt engagemang. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Vid frågor om tjänsten, kontakta nuvarande samordnare Chris-Emelie Denstedt på 076-052 9930 eller info@uppsalattj.se.

Välkommen med din ansökan!

Tillgänglighet jourens lokal

Stentrappa med sex trappsteg upp till entrédörren. Vårt kontor och mötesrum ligger på andra våningen utan hiss. Trappan upp till den våningen är bred och lite vriden. Från entrédörren till trappan finns två trösklar. En tröskel in till mötesrummet och fyra trösklar in till vårt kontor från toppen av trappan. Lokalen saknar tillgänglig toalett. Om du vill veta mer hur det ser ut eller har frågor kring detta, hör gärna av dig!

Lämna sidan snabbt!