Lämna sidan close

Om oss

Uppsala tjej- och transjour är en ideell förening.
Vi är inte en politisk
eller religiös förening.

Vi arbetar för jämställdhet
och syskonskap.

Alla är välkomna att prata med oss.

Vi som jobbar här är cistjejer
transtjejer och unga transpersoner.

Vi stöttar cistjejer
transtjejer och unga transpersoner.

Vi blev en jour 2005.
Vi har stöttat tusentals
cistjejer och transtjejer.

2017 började vi stötta
unga transpersoner.

 

Klicka på länkarna för att komma till rubriken

Det här gör vi

Jag vill hjälpa till, vad kan jag göra?

Vill du stötta oss?

Vår historia

Jag vill veta mer

Vad är en tjej- och transjour?

Jouren ♥ HBTQIA+

Bli jourare!

Kontakta oss

 

 

Det här gör vi

Vi kan ge samtalsstöd och pepp.
Vi är bra på att lyssna.
Vi utgår alltid ifrån
vad du vill prata om.

Vi kan till exempel följa med till
polis, ungdomsmottagning, skola.

Om vi följer med
måste platsen ligga i Uppsala
eller nära Uppsala.

Vi kan hjälpa dig
att ta kontakt med olika myndigheter
polis eller skola
om du vill det.

Du kan prata med oss
fast du inte är i Uppsala.

Vi har inte bara samtalsstöd.
Vi arbetar också förebyggande.

Vi besöker då skolor
festivaler och andra evenemang.

Då pratar vi om relationer
sexuellt våld och gränssättningar
känslor och värderingar.

Vi vill vara en stark röst
I samhället och media.

Vi vill förändra och öka
Kunskapen om tjejers
Och unga transpersoners situation.

Texten "Backar alltid, backar aldrig." Illustrerat regnsbågshjärta, transhjärta och blixt.

Detta är vår slogan: Backar alltid, backar aldrig.

För oss betyder
den flera saker.

Vi lyssnar på dig
och vi tror på dig.

Vi stöttar och peppar
vad du än vill prata om.

Vi backar tjejer
och unga transpersoners
rättigheter till psykisk hälsa
och till ett liv utan förtryck.

Vi vågar prata om allt.
Vi backar inte från att prata om
”obekväma” ämnen i samhället.

Uppsala tjej- och transjour.
Backar alltid, backar aldrig.

 

Jag vill hjälpa till, vad kan jag göra?

Om du vill jobba med oss
kan du bli jourare.

Jourare jobbar gratis som volontär.
Som jourare chattar du
och svarar på mejl.

Du kan läsa mer om
att vara jourare här: Bli jourare!

Du kan också ringa vår anställda
som berättar mer.
Kontaktuppgifter finns längst ner
på hemsidan.

 

Vill du stötta oss?

Om du vill stötta vårt arbete
kan du bli stödmedlem.

Du kan också bli bidragsgivare.

Du kan också sprida information om oss
och vad vi gör.

Du kan mejla till: info@uppsalattj.se.

Då får du gratis material
som du kan sprida vidare.
Vi har foldrar och affischer.

 

Vår historia

I november 2005 startades Tjejjouren i Uppsala.

Syftet var då att tjejer
skulle ha någonstans att vända sig.

Idag vänder vi oss till både
cistjejer, transtjejer
och unga transpersoner.

Med åren har verksamheten förändrats.
Först hade vi stöd via telefon.
Nu har vi stöd via chatt och mail.

Vi har alltid jobbat
För att stötta de som kontaktar oss.

Vi jobbar också för
Jämställdhet och jämlikhet.

 

Jouren har växt

I början hade vi 7 volontärer.
Idag har vi 35-40 volontärer.
Syskonskap ger styrka!

Från 2015 har vi
Utökat våra jourtider.
Det betyder att vi kunnat ge
mer stöd till fler personer.

 

Milstolpar i vår historia
2005-2014:

  • 2005 startades Uppsalas första tjejjour.
  • 2010 bytte vi namn till Uppsala Tjejjour.
  • 2010 hade vi vår första demonstration på Internationella kvinnodagen.
  • 2005-2014 hade vi många tjej- och killgrupper.
  • Vi har genom åren utbildat många i feministiskt självförsvar.

 

2015-2020:

  • 2015 anställde vi personal.
  • 2015 började vi hålla skolpass i samtycke och sexuellt våld.
  • 2015 gick vi ur riksorganisationen Roks.
  • 2015 gick vi med i riksförbundet Unizon.
  • 2016 fick vi en jourjurist. Läs mer om vår jourjurist här.
  • 2017 blev vi en tjej- och transjour.
  • 2018 lanserade vi en stödhandbok för jourer tillsammans med Stjärnjouren och Indra Queer Trans & Tjejjour.
  • 2020 gick vi ur riksförbundet Unizon.
  • 2020 blev vi medlemmar i Förenade tjej-, trans- & ungdomsjourer (FTTU).

 

 

Jag vill veta mer

Om du vill veta mer om oss
kan du läsa vår värdegrund
och verksamhetsberättelse.

Dessa finns som pdf-filer att ladda ner.
Texterna är tyvärr inte lättläst.

Värdegrund Uppsala tjej- och transjour 
Verksamhetsberättelse 2019
Verksamhetsberättelse 2018
Verksamhetsberättelse 2017


Vad är en tjej- och transjour?

En tjej- och transjour är en ideell förening.
Föreningen jobbar gratis med
att stötta och stärka andra.

Alla som är tjejer
och ung transperson
kan kontakta oss.
Vi kan erbjuda stöd eller pepp.

Här är en film om vad en tjejjour
är för något.

En tjejjour liknar transjourer
och ungdomsjourer.
Vi ger stöd på liknande sätt.

Jourerna kan kontaktas på olika sätt.
Till exempel genom chatt
eller mejl och telefon.

Jourer har olika kontaktsätt
och öppettider.
Vissa går bra att besöka.

En del har läger
eller tjejgrupper
och föreläsningar i skolor.

En del skriver debattartiklar
och anordnar demonstrationer.

Det finns många jourer i Sverige.
Fler jourer hittar du här: tjejjouren.se


Två illustrerade hjärtan, ett i transflaggans färger (blå, rosa och vit) och ett i regnbågens färger

Jouren ♥ HBTQIA+

Jouren är en öppen plats.
För alla cistjejer
och transtjejer.

Och unga transpersoner
med andra kön.

Det spelar ingen roll vem du är.
Vi vänder oss till alla tjejer
och unga transpersoner.

Oavsett om du är transperson, cisperson
bisexuell, homosexuell eller heterosexuell.
Eller om du identifierar dig
på annat sätt.

Vi antar inte någons sexualitet.
Vi antar inte någons kön.
Alla får bestämma själv vem en är.

Hbtqia+ är en förkortning av orden
Homosexuell, bisexuell, transperson,
queer, intersexperson och asexuell.

Regnbågsflaggan har 6 färger.
Röd, orange, gul, grön blå och lila.
Den står för hbtqia+-rörelsen.

Transflaggan har tre färger.
Blå, rosa och vit.
Den står för transrörelsen.

 

Vill du veta mer?

Du kan läsa mer om hbtq
i Lätta Sexboken.

Den är skriven av Inti Chaves Perez
och Sara Teleman.
Boken är lättläst.

Du kan läsa mer om kroppen
sex och relationer på: mittprivatliv.se
Appen är lättläst.

Du kan läsa mer om
att vara transperson här: transformering.se
Sidan är inte lättläst.

Du kan läsa mer om hbtq här: rfslungdom.se
Sidan är inte lättläst.

Du kan få stöd som hbtq-person
och brottsutsatt här:
https://www.rfsl.se/verksamhet/stod/rfsl-stodmottagning/
Sidan är inte lättläst.

 


Bli jourare!

Om du vill jobba med oss
kan du bli jourare.

Jourare jobbar gratis
som volontär.

Då chattar du och svarar på mejl.

Du som är cistjej
transtjej eller transperson
Kan bli jourare hos oss.
Du måste vara mellan 18-30 år.

Du får först gå på
en informationsträff.

Där berättar vi om oss
och om jourarbetet.
Då får vi lära känna dig också.

Sedan får du gå
vår grundutbildning.

Vi har 1-2 grundutbildningar per år.
Den brukar vara under 3 helgdagar.

Läs mer och ansök här.

 

Som jourare kan du arbeta med:

Chatta och svara på mejl.

Vara med på evenemang.

Hålla i skolpass
eller feministiskt självförsvar.

Hjälpa till administrativt.

Skriva debattartiklar.

Du får vidareutbildning som jourare.
Ibland utbildar vi varandra.

Du får massa syskonskap på köpet!

Du behöver inga förkunskaper
Bara en feministisk värdegrund.

Här kan du läsa mer om jouren: Om oss

 

Vi brukar ha utbildning i:

  • Februari månad. Info läggs upp i december.
  • September månad. Info läggs upp i juli/augusti.

Vi lägger upp information
om våra utbildningar här: Bli jourare


Kontakta oss

Är du cistjej
transtjej eller ung transperson?

Vill du prata med oss?

Här kan du läsa om hur du gör det: Jag vill prata med er

 

Vill du ha kontakt med våra anställda?

Samordnare.

Du kan ringa: 076-052 99 30
Du kan mejla: info@uppsalattj.se

Informatör.
Om du vill boka oss
kan höra av dig till informatören.

Du kan ringa: 073-681 04 80
Du kan mejla: boka@uppsalattj.se

Du kan också mejla
vår styrelse: styrelsen@uppsalattj.se

 

Press

Vill du skriva en artikel om oss?
Kontakta vår samordnare först.
Annars kan du kontakta vår styrelse.

 

Adress

Vår lokal ligger på adressen
Torsgatan 18 i centrala Uppsala.

Hitta.se eller google maps har kartor
så du kan hitta till oss.

 

Tillgänglighet i vår lokal

Vi har ingen hiss i våra lokaler.
Lokalen saknar tillgänglig toalett.

Det finns en trappa med sex steg
upp till ytterdörren.

Från ytterdörren till trappan
finns två trösklar.

Vårt kontor ligger på andra våningen.
Trappan upp till andra våningen är bred
och lite vriden.

Det finns en tröskel in
till mötesrummet.

Vill du veta mer om hur det ser ut?
Då kan du mejla
eller ringa oss.

 

Affischer och foldrar

Du kan också sprida information om oss
och vad vi gör.

Du kan mejla till info@uppsalattj.se.

Då får du gratis material
som du kan sprida vidare.
Vi har foldrar och affischer.

Du kan ladda ner vår affisch också.
Då kan du skriva ut den om du vill.

Affisch Uppsala tjej- och transjour

 

Lämna sidan snabbt!