Lämna sidan close

Så här kan du prata med oss

Vill du prata med oss?
Du kan chatta med oss eller mejla.

Du kan också träffa oss.
Då kan du ringa för att boka tid.

Alla på jouren har tystnadsplikt.
Det betyder att vi inte berättar
till någon vad du sagt.

Längre ned på sidan
berättar vi hur du gör
när du vill prata med oss.

Klicka på länkarna för att komma till rubriken

Så här funkar det

Vill du chatta med oss?

Vill du mejla oss?

Vill du ha en stödperson?

Vill du träffa oss?

Hitta annat stöd och information

Fråga jourjuristen

Juristbyrå som hjälper hbtq-personer

 

Så här funkar det

Vilka är vi som jobbar på jouren?

Vi är inga psykologer
eller experter.

Vi vill stötta alla som skriver till oss.
Vi är cistjejer
och transtjejer
och unga transpersoner*.

Vi är alla mellan 18 till 30 år.
Vi har olika erfarenheter.
Vi arbetar på jouren på vår fritid.

Vi arbetar här
för att vi vill stötta andra.

Vi stöttar cistjejer
och transtjejer
och unga transpersoner.

 

*En cisperson känner sig
som samma kön
som andra tycker att den är.

En transperson känner sig
inte som samma kön
som andra tycker att den är.

En transperson kan vara tjej.
Det heter transtjej.

En transperson kan vara kille.
Det heter transkille.

En transperson kan vara
varken kille eller tjej.
Eller både kille och tjej.
Det heter icke-binär.

Du bestämmer själv
vad du har för kön.

 

Du behöver inte berätta vem du är

Du får välja själv
vad du vill berätta till oss.

Du behöver inte berätta
vad du heter.

När du pratar med oss
får du vara anonym.

 

Vill du chatta med oss?

Du kan chatta med oss
här på hemsidan.

Du är anonym.
Vi kan inte se vem som skriver.

För att chatta med oss
klickar du på chattikonen.

I chattikonen finns chattens öppettider.

Chattikonen finns nere till höger på sidan
och ser ut som på bilden:

Bild som visar vår chattikon.

 

Vad kan jag göra om chatten är stängd?

Det finns många jourer i Sverige.
Det finns säkert någon annan jour
som har sin chatt öppen nu.

Gå in på denna hemsida: tjejjouren.se
Där finns kontaktuppgifter
till alla jourer i Sverige.

Där kan du hitta stöd
om du är tjej, kille
och/eller transperson.

 

Vill du mejla oss?

Du kan skriva mejl till oss
om du vill prata eller fråga något.

Vår mejl är: jour@uppsalattj.se
Vi svarar inom två dagar.

Vill du vara anonym
så är det bra att ha en mejladress
utan ditt egna namn.

 

Vill du ha en stödperson?

En stödperson är en person
som kan följa med.

Vi kan följa med
till myndigheter, polis, skola och vård.

Vi kan vara din stödperson
om du vill att någon ska följa med dig.

Då måste platsen ligga i Uppsala
eller nära Uppsala.

Du kan ringa eller mejla oss
om du vill att vi ska vara din stödperson.

Då kan du kontakta
vår anställda samordnare.

Kontaktuppgifter finns längst ner på hemsidan.

 

Vill du träffa oss?

Om du vill träffa oss
kan du ringa och boka tid.

Då ringer du
vår anställda samordnare.

Kontaktuppgifter finns längst ner på hemsidan.

 

Vill du inte berätta vem du är när vi träffas?

Du kan ändra inställningar
på din mobil.

Då döljs ditt nummer
när du ringer.

Du kan inte dölja ditt nummer
om du skickar SMS.

Om du behöver hjälp
kan du fråga någon du känner.

Så här gör du:

iPhone:
Gå in på inställningar.
Tryck på ”telefon”
Tryck på ”visa mitt nummer”
Avaktivera genom att trycka på
den gröna ikonen.
Nu ska ikonen vara grå.

Samsung:
Gå in på ”telefon”
Gå in ”menyknapp”
Gå in på ”inställningar”
Gå in på ”fler inställningar”
Gå in på ”visa mitt uppringar-ID”
Välj ”dölj nummer”.

Sony:
Gå in på ”inställningar”.
Gå in på ”samtalsinställningar”.
Gå in på ”ytterligare inställningar”.
Gå in på ”nummerpresentation”.
Välj ”dölj nummer”.

HTC:
Gå in på ”inställningar”.
Gå in på ”ring”.
Gå in på ”ytterligare inställningar”.
Gå in på ”nummerpresentatör”.
Välj ”dölj nummer”.

 

Vår lokal

Vår lokal ligger på adressen
Torsgatan 18 i centrala Uppsala.

Hitta.se eller google maps
har kartor så du kan hitta till oss.

 

Tillgänglighet i vår lokal

Vi har ingen hiss i våra lokaler.
Det finns en trappa med sex steg
upp till ytterdörren.

Vårt kontor ligger
på andra våningen.

Trappan upp till andra våningen
är bred och lite vriden.

Från ytterdörren till trappan
finns två trösklar.

Det finns en tröskel in
till mötesrummet.

Lokalen saknar tillgänglig toalett.

Vill du veta mer om hur det ser ut?
Då kan du mejla eller ringa oss.
Vi kan också träffas på annan plats.

Kontaktuppgifter finns längst ner på hemsidan.

Du kan kontakta
jourens samordnare.

 

Hitta annat stöd och information

Vill du läsa mer om annat stöd?
Vi har en sida med tips på stöd
och information.

Denna sida hittar du här: Annat stöd och bra information

Där finns länkar
till olika hemsidor,
andra stödverksamheter
och myndigheter.


Fråga jourjuristen

Har du varit med om något
som inte kändes okej?
Har du frågor om lagar
och rättigheter?

Du kan mejla dina frågor
till vår jurist Rebecca Mueller.

Rebeccas mejl är jurist@uppsalattj.se
Hon svarar inom en vecka.

Rebecca kan svara på frågor.
Till exempel om polisanmälan
polisförhör och rättegång.

Det är gratis att skriva till Rebecca.
Du får vara anonym.

Rebecca har tystnadsplikt.
Det betyder att hon inte berättar
till någon vad du sagt.

Du kan läsa om sexuellt våld
och rättigheter på hemsidan: nagotharhant.se

Rebecca Mueller

Rebecca jobbar på
Advokatfirman Tiberg & Co.

Hon är biträdande jurist.
Hon arbetar med unga personer
som blivit utsatta för brott.

Rebecca tycker det är viktigt
att kunna hjälpa andra.

Rebecca har tidigare varit
volontär i Uppsala tjej- och transjour.
Hon har också arbetat på Uppsala kvinnojour.

Om du har blivit utsatt för ett brott
kan du anmäla det till polisen.

Om du inte vill eller våga anmäla själv
kan du be någon hjälpa dig.
Till exempel någon du litar på.

När du anmäler ett brott
berättar polisen om dina rättigheter.

I många fall har du rätt
till ett målsägandebiträde.

Ett målsägandebiträde hjälper dig
som är utsatt för brott.

Du kan få hjälp under förhör
och vid rättegång.


Juristbyrå som hjälper hbtq-personer*

*Hbtq är en förkortning av orden
homosexuell, bisexuell, transperson och queer.

Sverige har en juristbyrå
som hjälper hbtq-personer.

Den heter Folkets Juristbyrå.

De hjälper hbtq-personer
som söker asyl.

De hjälper hbtq-personer
som blivit utsatta för brott.

De som jobbar där kan hjälpa dig
genom att vara ditt målsägandebiträde.
Det betyder att de stöttar dig
som brottsoffer.
Till exempel under en rättegång.

Lämna sidan snabbt!